Wat was het een geslaagde en vooral ook heel gezellige ochtend: de terugkomdag van de winnaars van de Beauty Award 2020/21. Het kon weer: in een gezellige en intieme ruimte op een prachtige locatie in ’t Groene Hart kwamen de schoonheidsspecialisten op maandag 4 oktober bij elkaar om bij te praten, ervaringen uit te wisselen en het volgen van een inspirerende online marketing training! Na een heerlijke lunch gingen de dames weer vol inspiratie en tevreden naar huis!

Wat hadden ze ernaar uitgekeken om elkaar weer te ontmoeten! De uitreiking van de Beauty Award was alweer even geleden. Een gala-uitreikingsavond met ruim 650 branchegenoten moest plaats maken voor een online uitreikingsavond op zondag 25 april 2021. Maar de vreugde van het winnen van dé award was er niet minder om! In de periode erna golden nog steeds de coronamaatregelen zoals de anderhalve meter, maar deze laatste werd gelukkig onlangs opgeheven en kon alsnog de winnaars terugkomdag georganiseerd worden.

Ervaringen uitwisselen

Al vanaf binnenkomst werden de ervaringen uitgewisseld en hoe fijn was dat! Dat iedereen na het winnen van de award in een rollercoaster was beland behoefde geen toelichting: allen werden door klanten, vrienden, familie en leveranciers overladen met felicitaties, bloemen en cadeaus. Interviews werden gegeven aan (lokale) media, vakbladen en ook werd menig winnaar gevraagd om hun verhaal te doen bij de radiozender. Dat er zoveel op ze af zou komen, hadden ze van tevoren niet kunnen bedenken, maar het werd (en nog steeds!) wel als een fantastische ervaring beschouwd.

Nadat iedereen haar verhaal enthousiast had gedaan, gaf Corné ter Maten van Netbeauty een leerzame presentatie over online marketing. De training werd afgetrapt met een pakkende Beauty Award video waarin alle hoogtepunten nog eens voorbij kwamen. Vervolgens kwamen de verschillende onderwerpen aan de orde over op welke manier je je bedrijf online nog meer zichtbaarheid kunt geven en hoe bereik je de juiste doelgroep? Welke advertentiemogelijkheden zet je in en wat is het verschil tussen online marketing via de socials of bijvoorbeeld Google? Een leerzame training waarmee de dames straks weer aan de slag kunnen! Daarnaast werden er ook nog tips gegeven om het succes van het winnen van de award langer vast te houden.

Drukke bedoening

Natuurlijk is de organisatie ook benieuwd wat het winnen van de Award de deelnemers heeft opgeleverd? Behalve dat het een leerzame ervaring is, een absoluut avontuur waarin je een heel helder beeld krijgt van je eigen organisatie én natuurlijk de prachtige titel als beste schoonheidsspecialist van het jaar, newcomer of the year en beste schoonheidssalon van Nederland. Allemaal zijn ze het erover eens: de toename van het aantal klanten in de salon is gigantisch en in sommige gevallen zelfs zo groot dat een tijdelijke klantenstop noodzakelijk is.

Dit stelt ze voor de volgende keuze: houd je het bij het aantal klanten dat je hebt en aankunt, of ga je uitbreiden met personeel? Een andere veelgehoorde opmerking was dat het behandelaanbod is aangepast. Waar er vroeger nog ruimte was voor een heel breed scala aan behandelingen zoals ontspanningsmassages, pedicure- of nagelbehandelingen, hebben de winnaars nu echt gekeken naar een specialistisch aanbod. Waar ben je het beste in? Waar ligt de grootste behoefte van de klant? Waar ligt de focus? En in sommige gevallen blijkt ook de salon te weinig ruimte te bieden voor de nieuwe doelstellingen en wordt naarstig gezocht naar een nieuwe locatie.

Positieve reacties

De reacties na de terugkomdag waren enorm positief: “Bedankt voor de leuke dag en heel leuk om iedereen weer gezien te hebben”, liet één van de enthousiaste dames weten. Een ander voegde daar aan toe: “Wat een inspirerende en gezellige dag en wat goed georganiseerd. En een nieuwe mogelijkheid om elkaar opnieuw weer te ontmoeten werd ook al aangehaald: ‘Op naar de nieuwjaarsborrel!’